Voor al onze inlijstingen, plexitoepassingen, fotomontages en restauraties van kunstwerken staan wij erop dat we de beste materialen gebruiken. Dat is onze garantie voor een duurzaam, kwalitatief resultaat. Dat gaat van de juiste passe-partout, rug en glassoort of plexi voor inlijstingen, tot het materiaal waarop foto’s worden gekleefd en waarmee kunstwerken worden gerestaureerd.

Voor fotomontage kunnen we onder meer werken met plexi, dibond, MDF, forex, aluminium en pvc, die stuk voor stuk verkrijgbaar zijn in verschillende diktes. Uiteraard ben je bij ons van harte welkom met élk budget, want voor elke uitdaging kunnen wij een oplossing aanbieden.

Hieronder gaan we dieper in op inlijstingen en de verschillende soorten glas, passe-partouts, ruggen en plexi.

Het juiste glas kiezen voor een inlijsting

Voor inlijstingen zijn heel wat glassoorten mogelijk. Elk glas heeft andere eigenschappen. Afhankelijk van het kunstwerk en het doel kunnen we ander glas aanbevelen.

 

1.1. Blinkend basis inlijstglas

Blinkend inlijstglas garandeert een correcte kleur- en scherpteweergave. Het glas is 45% UV-werend en heeft een lichtdoorlaatbaarheid van 85 tot 99%. De dikte bedraagt 2 mm en de reflectie is 8%. De weerspiegeling van de lichtinval kan er echter toe leiden dat het werk vanuit bepaalde hoeken niet meer te zien is. Is UV-wering belangrijker, dan kunnen we je ontspiegeld glas met een hogere UV-werende factor aanbieden.

 

1.2. Ontspiegeld glas

Ontspiegeld glas geeft de kleur haarfijn weer en de scherpte is perfect waarheidsgetrouw. Bij lichtinval is de weerspiegeling minder dan 1%. Het glas is 2 tot 3 mm dik en 70% UV-werend, in tegenstelling tot basisglas met een UV-weerbaarheid van slechts 45%. Dankzij ontspiegeld glas komt jouw werk steeds helemaal tot zijn recht. Is de UV-werende factor voor jouw kunstwerk nog belangrijker, dan kan ik je museumglas met 99% UV-wering aanbevelen.

 

1.3. Conserverend glas

Voor originele en waardevolle kunstwerken is een optimale bescherming essentieel. Conserverend glas is dan ook 90 tot 92% UV-werend, erg belangrijk om alle kleuren langer te behouden. Daarnaast is het glas 2 tot 3 mm dik en heeft het een lichtdoorlaatbaarheid van 99%. De reflectie bedraagt amper 0,5%. Zo kan je jarenlang genieten van jouw kunstwerk. Is de UV-werende factor voor jouw kunstwerk nog belangrijker, dan kan ik je museumglas met 99% UV-wering aanraden.

 

1.4. Museumglas

Waardevolle, historische kunstwerken met een artistieke of commerciële waarde vragen om een optimale bescherming en zichtbaarheid. Museumglas van 2 tot 8,4 mm dik kan hier een oplossing bieden. Ons museumglas is dan ook 99% UV-werend, ideaal om kleuren perfect te behouden. De reflectie bedraagt amper 0,5 tot 8% en de lichtdoorlaatbaarheid is 92 tot 99%, waardoor je vanuit elke hoek kunt genieten van het werk. Museumglas is het meest UV-beschermende en ontspiegelde glas.

 

1.5. Blinkend acrylaatglas (plexi)

Voor ons blinkend acrylaatglas maken wij gebruik van PLEXIGLAS® dat, afhankelijk van de dikte, 85% tot 99% UV-werend volledig transparant en kleurecht is. Het is een geëxtrudeerd en bijzonder licht materiaal dat bovendien breukbestendig is. De UV-bescherming voorkomt veroudering of verkleuring van je kostbare werken.

 

1.6. Ontspiegeld acrylaatglas

Helder en ontspiegeld acrylaatglas is vaak een uitstekend alternatief voor glas. Het is immers sterk, licht en kleurecht. Bovendien is het glas volledig antistatisch en ontspiegeld. Dit glas is tot 99% UV-werend, waardoor kleuren niet kunnen vervagen. De lichtdoorlaatbaarheid bedraagt 85 tot 99 % en de dikte 3 tot 4 mm. Een ideale keuze wanneer je vanuit elke hoek wilt genieten van jouw kunstwerk.

Op zoek naar een geschikte inlijsting? Contacteer ons vrijblijvend

De juiste passe-partout kiezen voor een inlijsting

De juiste passe-partout voor een inlijsting is afhankelijk van verschillende factoren. Is een gewone zuurvrije karton voldoende, of gaat het om een erg waardevol werk waar enkel een museumpasse-partout goed genoeg is? Dit zijn de verschillende mogelijkheden:

2.1. Zuurvrije passe-partout, karton

Zuurvrij passe-partoutkarton bestaat uit verschillende lagen: een voorzijde, kern en achterzijde. Alle lagen zijn even belangrijk en worden dus even streng geselecteerd. Zo is het belangrijkste criterium van de voorzijde de kleurechtheid; die moet voldoen aan de hoogste kwaliteitswaarden. De kern is dan weer het zwaarste onderdeel van het karton en bestaat uit de meest kwaliteitsvolle ongeprinte, extra schone en fijne houtvezels.

Deze is bovendien pH-neutraal. Tot slot is ook de achterzijde bijzonder belangrijk, ook al zie je deze niet. Deze kant zit immers tegen het werk aan en kan het werk aantasten indien het verkeerde materiaal wordt gebruikt. Van Beveren Inlijstingen maakt uitsluitend gebruik van zuurvrij en met calciumcarbonaat gebufferd papier.

2.2. Conservatiekarton

Conservatiekarton is in meerdere lagen gelijmd met een neutrale lijm en is zuurvrij. Het bevat geen optische witmakers en is eveneens behandeld tegen schimmel. Bovendien wordt er een alkalinebuffer aan het karton toegevoegd en voldoet dit product aan de conserveringsnorm ISO 9706. Conservatiekarton is kwalitatief beter dan het gewone zuurvrije passe-partoutkarton.

2.3. Museumpasse-partout, karton

Museumkarton verschilt sterk van het gewone passe-partoutkarton, in die zin dat het op uitdrukkelijk verzoek van musea speciaal ontwikkeld is voor het inlijsten en bewaren van kostbare kunstwerken of uiterst waardevolle papieren.

De passe-partout bestaat uit 100 % katoenvezel. Deze speciaal geselecteerde, hoogwaardige grondstoffen gaan de veroudering en verzuring tegen. Met een museumpasse-partout bewaar je jouw werk het langst , zodat ook de volgende generaties ervan kunnen genieten.

De juiste rug kiezen voor een inlijsting

Ook de rug van de inlijsting is van essentieel belang voor een goede inlijsting. Ook hier zijn er weer verschillende mogelijkheden:

3.1. Corri-Cor® Conservation

Ook al wordt de rug van een kunstwerk onttrokken aan het zicht, toch is het één van de belangrijkste materialen. Het is immers het enige materiaal dat volledig contact heeft met je kunstwerk. De rug Corri-Cor® Conservation is zuurvrij en dubbel geribd. Bovendien is het materiaal behandeld opdat het volledig waterafstotend is. Zo voorkom je veroudering van je werk.

3.2. Standaard hardboard

Deze rug bestaat uit een Hardboard-plaat van 3 mm dik en is licht vochtafstotend. We gebruiken deze als standaardrug maar voorzien steeds een conserverend zuurvrij tussenblad zodat je kunstwerk niet verzuurt.

Inlijsten met dubbele plexi en plexibox

Tot slot kan je ook kiezen voor een inlijsting met plexi. Voor werken met papierdikte is dubbele plexi en zelfs een plexibox een mogelijkheid. Voor 3D-voorwerpen kan je kiezen voor een plexibox.

4.1. Dubbele plexi

Voor werken met papierdikte kan worden gekozen voor dubbele, gegoten plexi. Dit betekent dat het werk tussen twee plexiglazen wordt geplaatst die door middel van plexi of inox vijsjes aan elkaar worden bevestigd. Het werk zelf wordt op 2 of 4 plaatsen aan het plexiglas vastgehecht. De randen worden mooi gepolierd. De achterzijde wordt voorzien van een ophang- en steunblokje, zodat het werk parallel met de muur kan worden opgehangen. De dikte van de gebruikte plexiglazen is doorgaans 5 mm.

4.2. Plexibox

Bij een plexibox komt het werk niet in contact met het glas. Dit is voor bepaalde materialen erg belangrijk en creëert een uniek dieptezicht. Er is een ruimte van ongeveer 2 cm tussen het werk en het deksel, ideaal voor objecten die iets dikker of kostbaarder zijn. Het plexideksel wordt als een schoendoosdeksel over een ondergrond geplaatst waarvan de kleur afhankelijk is van het werk en samen met u bepaald wordt. De plexibox is op de achterzijde voorzien van een (ingefreesd) ophangsysteem, zodat het vlak aan de muur kan worden bevestigd. Voor een plexibox, sokkel, bijzettafel of stolp in plexi wordt steeds gebruik gemaakt van kwaliteitsvol gegoten plexi.

Benieuwd wat we van jouw inlijsting kunnen maken? Neem contact met ons op voor meer informatie of kom gewoon langs in onze winkel voor vrijblijvend advies.